Evangelium podle Marka - úvod

27.01.2018 14:06

Evangelium podle Marka

Začínáme tento nový liturgický rok číst evangelium sv. Marka, nejstarší z evangelií. Nejprve je třeba něco si říci o sv. Markovi. S jistotou toho nevíme mnoho, ale přesto základní obrysy můžeme vidět. Sv. Marek nám posílá dopis.

Jan, zvaný Marek, církevním obcím ve Tvarožné a Blažovicích. S radostí jsem uslyšel, že chcete naslouchat evangeliu, které jsem zapsal.Bylo milostí Kristovou, že jsem toto dílo mohl dokončit. Vyrůstal jsem jako Žid v domě své matky Marie v Jeruzalémě. Krista jsem osobně téměř neznal, ale moje matka se dobře znala s apoštolem Petrem, který u nás často pobýval a mohl jsem naslouchat jeho slovu o Kristově životě. Moje matka i já jsme jím byli pokřtěni. Chodil jsem s Petrem a byl jsem mu pomocníkem při jeho hlásání. Když vypuklo pronásledování, můj příbuzný, apoštol Barnabáš, mě seznámil s Pavlem z Tarsu a vzali mě s sebou do Antiochie. Od té chvíle jsem se stal Pavlovým průvodcem na cestách k pohanům, které si Pán též vyvolil ke spáse. Přišel jsem za ním a za Petrem až do Říma, kde jsem strávil hodně času v tamní církevní obci, která mi velmi přirostla k srdci. Požádali mě podle Boží vůle, abych jim Petrovo svědectví o Kristu sepsal. A tak jsem sesbíral nejen jeho svědectví, ale také ta, která byla sepsána již dříve, a uspořádal. Chtěl jsem ukázat, jak se všechna Písma naplňují na našem Pánu a Kristu. Snažil jsem se o to více, když začali být moji bratři pronásledováni, abych je tím povzbudil. A jsem rád, tvaroženští a blažovičtí, že i vám může přinést povzbuzení v době, kdy se Kristus zdá tak vzdálený. Rád bych vám, stejně jako mému církevnímu společenství pocházejícím z pohanů, svým evangeliem pomohl, abyste se znovu dali na cestu. Chci vás znovu uvést do příslibů, které Bůh dával ústy proroků a do chvil, kdy je Kristus začal naplňovat. Staňte se jeho učedníky a přijměte jeho Ducha, abyste pak jako apoštolové mohli evangelium hlásat i tomuto světu, ve kterém žijete. Ale nezapomeňte to, bez čeho byste touto cestou nedokázali jít: věřte! Pán buď s vámi!

Abychom pochopili Markovo (a nejen jeho) evangelium, je třeba znát Starý Zákon. To bylo Boží slovo, které měli po ruce nejen Marek, ale všichni apoštolové i sám Ježíš, i když je neměli v celku, ale na různých svitcích. Nejvíce čerpali z 1. pěti knih Mojžíšových a z proroků. A jedním z nejčtenějších proroků, takové jejich evangelium, byl Izaiáš. Jistě si pamatujete na chvíli, kdy Ježíš v Nazaretské synagoze bere do rukou právě svitek Izaiášův a čte proroctví, které se na něm naplnilo. A Marek z Izaiáš čerpá obzvláště. On totiž jasně vidí, jak se na Ježíši Izaiášova slova naplňují.

To by byl první z úkolů, který bych vám chtěl dátna advent. Přečíst si 40.-66. kapitolu Izaiáše. Na tom mnoho pochopíte.

 

o. Jiří Brtník

Zpět